O autorze
Pomagam pozyskiwać fundusze unijne bezpośrednio z Brukseli na innowacyjne projekty. Przez ostatnie 9 lat miałam okazję koordynować projekty wspomagające rozwój innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw (głównie na rynku hiszpańskim) oraz pozyskiwać dotacje z CIP, FP6, FP7, H2020. Specjalizuję się w ewaluacji innnowacyjnych projektów, programach brukselskich (w szczególności Instrumencie dla MŚP) oraz usprawnianiu komunikacji w projektach międzynarodowych.

Na INN będę blogować o funduszach unijnych finansowanych bezpośrednio z Brukseli, rozjaśniać zawiłości procesów oraz doradzać, na co warto zwrócić uwagę składając wniosek.
alicja@getzafiro.com

SME Instrument wyniki: Polska vs. Hiszpania

Duża aktywność w składaniu wniosków do Fazy 1 SME Instrumentu (Horyzont 2020) stawia polskie firmy w czołówce europejskiej. W każdym rozdaniu Fazy 1 składają ponad 100 wniosków o dofinansowanie. Jednak we wszystkich rozdaniach tylko 16 polskich projektów otrzymało dofinansowanie z Fazy 1.

Porównując osiągnięcia od początku programu do rozdania czerwcowego 2015:

W Fazie 1 Hiszpania ma 12 razy lepsze wyniki od rodzimych przedsiębiorstw i 11 razy lepsze w Fazie 2. Tak duża dysproporcja nie wynikają z ilości składanych wniosków – w Fazie 1 Hiszpania składa średnio 400 wniosków a Polska 100. Gdybyśmy radzili sobie równie dobrze, aktualnie sfinansowanych polskich wniosków w pierwszym etapie byłoby około 50.

W czym tkwi problem? Z czego to wynika tak słaba skuteczność polskich firm? Czy jesteśmy mniej innowacyjni od Hiszpanów?

W Ateknea pracujemy z firmami z całej Europy, w tym w dużej części z firmami hiszpańskimi. Możemy zdecydowanie powiedzieć, że innowacyjność polskich firm nie ustępuje zagranicznym. Różnicę robi profesjonalne przygotowanie do programu, a niestety często jego brak.

Polskie firmy mają tendencję do bagatelizowania programu i liczenia na szczęście, że może się uda. Lekceważenie „przeciwnika” nigdy nie wychodzi na dobre. Musimy pamiętać, że jest to program dla “Champions League” i tylko najlepsze projekty mają szanse na wsparcie z Komisji Europejskiej.

Hiszpańskie firmy mają doświadczenie z poprzednich programów brukselskich, dla polskich przedsiębiorstw jest to nowość (wcześniej mogły brać udział, jednak w większości korzystały z programów na poziomie narodowym, w których była mniejsza konkurencja a wszystkie formalności były po polsku).

W kolejnych postach dowiecie się m.in. dlaczego:
• Skupienie się tylko na własnej innowacji jest błędem
• Storytelling przy pisaniu wniosków jest równie ważny jak w marketingu
• Trzeba wiedzieć jak sprzedać produkt, który jeszcze nie istnieje
Trwa ładowanie komentarzy...